A magas vérnyomás és a sófogyasztás összefüggései

A Magyarországon népbetegségnek számító hipertónia, azaz magas vérnyomás betegség kialakulásáért a táplálkozásnak is szerepe lehet a genetikai adottságok mellet. Rengeteg tanulmányban vizsgálták a táplálkozással a szervezetbe bevitt sómennyiség és a magas vérnyomás kialakulásának összefüggését. A magas vérnyomásban szenvedők csupán 15%-ánál ismert a kiváltó ok, amely legtöbbször valamilyen társbetegség, vagy gyógyszer mellékhatás. Megdöbbentő, hogy a betegek 50%-a sóérzékenységben szenved, melyről korábban nem volt tudomásuk.

A sóérzékenységről

A sóérzékenység tulajdonképpen nátrium érzékenység. A nátrium érzékenységért az aldoszteron nevű hormon a felelős, amely meggátolja a nátrium veséken keresztül történő kiürülését, így az a szervezetben maradva vizet köt meg a sejtközi térben. Ez a kis ereket összehúzódásra készteti, mellyel az erek fala merevebbé válik, megnő az ellenállásuk, emiatt a vér csak nagyobb nyomással tud áthaladni. Ezzel tulajdonképpen ki is alakul a magas vérnyomás.

A magas vérnyomásban szenvedőknek ajánlott a magas sótartalmú ételek fogyasztásának a mellőzése, illetve a sómentes diéta. Egy átlagos felnőtt ember napi sóbevitelének 75%-át kész és félkész ételekben (sajtok, mártások, pékáruk, felvágottak, konzervek, stb.) levő sómennyiség adja. Az ételek sózásának csökkentésével és tudatos alapanyag választással akár 30-35%-al is csökkenthető a napi nátrium bevitel, amely már kimutathatóan csökkenti a beteg vérnyomás értékeit.

Só csak mértékkel!

A magas vérnyomás betegségben nem szenvedőknek is ajánlott a bevitt konyhasó mennyiségének a csökkentése, például alacsony nátrium tartalmú só használatával, vagy az ételek fűszerezésének, sózásának a csökkentésével. Az étrend alapját a sovány húsok, rizs, gabonapelyhek, zöldségek, gyümölcsök, tej és tejtermékek adják. A csökkentett sótartalmú diéta összeállítása nem könnyű feladat, érdemes azt szakemberre bízni, és dietetikus segítségét kérni.

A sószegény diétára történő átállás egyeseknek szokatlan lehet, de általában 2-3 hónap alatt a diétázó ízérzékelése megváltozik, és megszokja az új ízeket. Az ételek sótlan natúr ízének leplezésére számos fűszer használható: lestyán, kakukkfű, citromfű, majoranna, vasfű, rozmaring, bazsalikom, kapor, snidling.

A magas vérnyomást fontos kontroll alatt tartani gyógyszeres és diétás módszerekkel, hogy megelőzzük a további szív- és érrendszeri megbetegedéseket.

Related Posts

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük